Cudze chwalicie – swego nie znacie

 
Od 1 lutego do 3o czerwca 2012 roku w naszej gminie kontynuujemy projekt „Cudze chwalicie – swego nie znacie” finansowany przez Unię Europejską w ramach priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, poddziałanie 9.5 Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich. Wartość projektu to 48 365 zł.
 
Cel ogólny projektu to wspieranie inicjatywy i rozwój uzdolnień dzienikarskich, podniesienie świadomości ekologicznej uczniów, promowanie Małej Ojczyzny oraz postawy patriotyzmu lokalnego.
 

Cele szczegółowe:

  •  rozwój postawy aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym,
  • pogłębienie wiedzy o przyrodzie i dorobku kulturowym własnej miejscowości i regionu,
  • rozwój zainteresowań i poszerzenie wiedzy z zakresu dzienikarstwa i ekologii. 
 Grupę docelową stanowi 181 uczniów gimnazjów z gminy Ochotnica Dolna. Dzięki działaniom podejmowanym w projekcie wzbogacimy ofertę zajęć o takie, które wynikają ze zdiagnozowanych potrzeb młodzieży, pobudzimy ich aktywność, podniesiemy poziom intelektualny, kulturalny oraz wiarę we własne możliwości. Poprzez nasze działania będziemy promować aktywne uczestnictwo w życiu kulturalnym oraz postawę proekologiczną.

W projekcie zaplanowano warsztaty dziennikarskie, regionalne, turystyczne oraz przyrodniczo-informatyczne (w sumie 219 godzin) oraz wycieczki dla uczestników warsztatów –  trzy dwudniowe wyjazdy w Tatry, dwie wycieczki do Czorsztyna i Niedzicy, oraz jedna do Szczawnicy. Uczestnicy zwiedzą parki narodowe, zabytki danych regionów, wezmą udział w lekcjach muzealnych. Dzięki temu poszerzą swoją wiedzę i zainteresowania oraz zgromadzą materiał potrzebny do tworzenia kolejnych numerów gazetek szkolnych.

  

 

 „Cudze chwalicie – swego nie znacie

 

Od 1 lutego do 3o czerwca 2011 roku w naszej gminie realizujemy  projekt „Cudze chwalicie – swego nie znacie” finansowany przez Unię Europejską  w ramach priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, poddziałanie 9.5 Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich.

Wartość projektu to 50.000 zł

 

Cel ogólny projektu to wspieranie inicjatywy gimnazjalistów z gminy Ochotnica Dolna i podniesienie jakości usług edukacyjnych w gimnazjach gminy

 

Cele szczegółowe

·         rozwijanie postawy aktywnej i wspieranie inicjatywy młodzieży gminy Ochotnica Dolna w realizacji zadań służących naszej „małej ojczyźnie”

·         pobudzanie aktywności edukacyjnej i uświadamianie potrzeby wykształcenia

·         poprawa jakości usług edukacyjnych gimnazjów gminy Ochotnica  Dolna poprzez rozszerzenie oferty zajęć dodatkowych i wycieczki edukacyjne

·         pogłębianie wiedzy o przyrodzie i dorobku kulturowym własnej miejscowości i regionu

·         budowanie przywiązania i szacunku do własnego regionu, do jego tradycji, kultury, dorobku i ludzi, którzy go zamieszkują

 

Grupę docelową stanowią wszyscy uczniowie, tj. 388 uczniów gimnazjów z gminy Ochotnica Dolna

 

Zadania projektu:

Warsztaty edukacji regionalnej.

Przeprowadzimy 144 godziny zajęć i warsztatów kształtujących poczucie przynależności społecznej i terytorialnej, jako podstawy zaangażowania się w funkcjonowanie we własnym środowisku. Weźmie w nich udział 120 uczestników (z równą szansą udziału dla chłopców i dziewcząt). Będą się one odbywać w grupach 14-20 osób i będą prowadzone metodami aktywnymi. Zorganizujemy trzy grupy warsztatów gwarowych (w każdej szkole 1 grupa). Uczniowie będą się zapoznawać z tekstami o tematyce gwarowej ,nauczą się pieśni i przyśpiewek ludowych. Wezmą udział w spotkaniach ze starszymi osobami z naszych wsi oraz twórcami i artystami ludowymi. Efektem ich pracy będą wypracowane 2 „Śpiewniki pieśni i  przyśpiewek ludowych”. Uczestnicy warsztatów przygotują również gazetki o tematyce regionalnej na korytarz szkolny. W każdej szkole powstanie koło turystyczne(razem 3 grupy). W trakcie warsztatów terenowych uczniowie poznają środowisko geograficzno- przyrodnicze naszych miejscowości, zobaczą najciekawsze miejsca wsi, zwrócą uwagę na architekturę dawną i obecną, zwiedzą miejsca ważne historycznie i kulturowo. Wykonają zdjęcia starych budynków, kapliczek, zabudowań charakterystycznych dla naszych góralskich wsi, ale również pięknych krajobrazów, widoków. Zgromadzone zdjęcia będą wykorzystywane do tworzonych na warsztatach przyrodniczo - informatycznych prezentacji multimedialnych, specjalnych numerów gazetek szkolnych poświęconych edukacji regionalnej. W każdej szkole zorganizujemy 1 grupę warsztatów przyrodniczo – informatycznych, których celem będzie utrwalanie zdobywanej w czasie warsztatów i wycieczek edukacyjnych wiedzy o przyrodzie i dorobku kulturowym naszych miejscowości i regionu. Uczestnicy tych warsztatów będą tworzyć prezentacje multimedialne, specjalne numery gazetek szkolnych, w których pokażą piękno naszych miejscowości, walory przyrodnicze i krajobrazowe zwiedzanych parków narodowych. Nauczą się promować swoje działania i swoje środowisko. Nauczyciele poprowadzą warsztaty w sposób przełamujący dotychczasowy stereotypowy wizerunek płci.

 

Poznaję moją Małą Ojczyznę – wycieczki edukacyjne

Zorganizujemy wycieczki edukacyjne do Gorczańskiego Parku Narodowego, Pienińskiego Parku Narodowego i do Tatrzańskiego Parku Narodowego. Będą to zajęcia terenowe na ścieżkach edukacyjnych parków prowadzone przez jego pracowników połączone z warsztatami w siedzibie parków. Uczestnicy tych wyjazdów zapoznają się z walorami przyrodniczymi, krajobrazowymi i kulturowymi Gorców, Pienin i Tatr, poznają zasady działania parku narodowego. W trakcie wszystkich wycieczek edukacyjnych uczniowie będą robić zdjęcia, które będą wykorzystywane do przygotowywanych w szkołach prezentacji multimedialnych i gazetek.

Wszystkie działania podniosą poziom aktywności społecznej i kulturalnej uczestników obu płci. Wpłyną pozytywnie na sposób spędzania przez nich wolnego czasu, zmotywują do podejmowania własnych inicjatyw, promowania walorów własnego regionu, realizowania zadań na rzecz naszej Małej Ojczyzny a także zminimalizują występujące bariery równości.

Poprzez zaangażowanie ich w prowadzone zajęcia, udział w wycieczkach, aktywną pracę przy przygotowaniu prezentacji multimedialnych, śpiewników, gazetek na korytarzu i gazetek podsumowujących działania uczestnicy zajęć rozwiną swoje zainteresowania i zdolności, zaprezentują efekty swojej pracy rodzicom, społeczności szkolnej, dając szansę na powstawanie nowych inicjatyw. Zagospodarowanie czasu wolnego zgodnie z zainteresowaniami i oczekiwaniami młodzieży (chłopcom jak i dziewczętom) pozwoli na efektywne rozwijanie zainteresowań turystycznych, przyrodniczych i historycznych, co pozytywnie wpłynie na jakość usług edukacyjnych, wzbogacając ofertę edukacyjną gimnazjów. Uczestnicy będą mogli brać udział w wyjazdach studyjnych dzięki czemu poznają przyrodę i dorobek kulturalny regionu i docenią znaczenie wykształcenia, a prezentując własne osiągnięcia będą mogli zaistnieć w środowisku lokalnym, co pozwoli im uwierzyć w siebie. Ich sukces przyczyni się do wzrostu samooceny, zmotywuje do rozwijania zdolności w różnych dziedzinach, a także podejmowania w przyszłości inicjatyw na rzecz edukacji w naszej gminie. 

Odwiedzin :